Politisk musik – en trefaldig utmaning

För att komma igång lite med mitt bloggande tänkte jag passa på att utmana tre bloggare att ta fram tre politiska låtar som de tycker lyckas med sitt budskap. Det behöver inte nödvändigtvis vara ett budskap en sympatiserar med, och politik är ju alltid ett ganska brett begrepp.

De tre jag väljer att utmana är AndWal, Heja världen och Baksteg

Mina egna tre bidrag är följande:

Tracy ChapmanTalkin’ ‘Bout a Revolution ( 1988 )

Behöver knappt förklaras. En otroligt stark låt om en värld i behov av förändring.

Aimee AllenRon Paul Revolution ( 2008 )

will.i.am och Barack Obama i all ära, men den bästa politiska låten i förra årets amerikanska presidentval gjordes av Aimee Allen till förmån för republikanen Ron Paul. Kan politiska kampanjlåtar vara såhär bra? Fick mig till och med att titta lite extra på Ron Pauls politiska program, men där tog det stopp rätt snabbt…

Laleh – Invisible (my song) (2005)

Otroligt vacker låt som jag först hörde på en samlingsskiva som Amnesty gjort. Har för mig kommit att bli en påminnelse om att världen bara är så god som vi gör den, och att om inte vi står upp så kanske ingen annan gör det heller.

2 svar till “Politisk musik – en trefaldig utmaning

Kommentera

