Medlemsomröstning

Imorgon måndag börjar det gröna partiets medlemsomröstning om hur listan till Europaparlamentet ska se ut. Liksom bland andra Jakop och Maria var det inte utan viss stolthet jag läste Expressen-ledaren där (mp) lyfts fram som ett demokratiskt föredöme.

Miljöpartiet däremot, är ett partidemokratiskt föredöme. Partiets interna medlemsomröstning är bindande, så oavsett vad språkrören har för åsikter om EU-kandidaterna så är det medlemmarnas röst som gäller när partiets primärval avgörs i februari.

När jag valde att gå med i De Gröna var en av de största och viktigaste anledningarna just viljan och modet att prova andra lösningar. Det som tidigt i partiets historia kom att symboliseras av språkrör och regeln om max tre mandatperioder på ett uppdrag lever idag kvar i form av exempelvis en beslutande medlemsomröstning om Europaparlamentsvalslistan. Det som jag i partiets program utläser som ”makt korrumperar, även oss” och ambitionen att skapa strukturer som i mesta möjliga mån försöker begränsa den korrumptionen.

Självklart tänker jag utnyttja min rätt att rösta. Jag tänkte också passa på att här på bloggen kort berätta om tre av mina favoritkandidater och varför jag tycker de förtjänar många röster.

Kommentera

