Att simma i sociala medier, del 1

Det är väl tveksamt om den sociala webben gjort våra liv enklare, men i min mening har de i alla fall gjort de tråkiga stunderna roligare och nätverken möjligare att upprätthålla. Det sagt så blir det snabbt lite mycket att hålla reda på, särskilt om man som jag helst vill vara med överallt hela tiden. Därför har jag länge gått och drömt om det där programmet som löser allt det där åt mig på ett smidigt och intuitivt sätt. Först trodde jag att webbläsaren Flock kunde vara det programmet, men valde till slut bort den eftersom Firefox helt enkelt är en betydligt bättre webbläsare och jag hade svårt att bortse från det. Dessutom tar de sociala medierna upp en hel del skärmyta när du använder Flock, vilket för mig kändes som fel sätt att angripa problemet på.

digby1

Lösningen (eller i alla fall ett steg närmare) har nu istället kommit i det lilla smidiga programmet Digsby som kort kan beskrivas som en chattklient på steroider. Samtidigt som jag får tillgång till diverse chattmöjligheter (som googles chatt, facebookchatten, msn, icq etc.) är Digby också inloggad på Facebook och Twitter (där jag till och med kan ha fler konton aktiva samtidigt). Som bonus håller den koll på nätverk som jag annars inte använder så mycket men ändå tänker kan vara smidiga så småningom (läs: Linkedin).

2 svar till “Att simma i sociala medier, del 1

  1. Får man fråga vad du har för webläsare? Jag är väldigt nöjd med flock, som håller koll på facebook, twitter, youtube, hotmailen och gmailen och man kan följa RSS och blogga direkt i det. Ett annat tips om man vill hålla koll på sociala medier enkelt

  2. Fråga får man alltid =).

    Använder firefox (och ibland google chrome för att köra enstaka webbapplikationer). Som jag skriver i bloggposten så tycker jag flock var intressant men jag valde bort den dels för att den inte levde upp till Firefox i rollen som webbläsare (även om den förstås bygger på i stort samma teknik) och dels för att den fyller för stor del av skärmen med saker jag inte behöver (särskilt när jag använder min laptop). Flock blir heller inte särskilt bra med trådade flickar i vänstermarginalen, en firefoxaddon jag inte skulle klara mig utan. Digsby låter de sociala medierna finnas där i bakgrunden utan att ta över eller inkränkta på annat jag gör.

Kommentera

