Boktyckarkonsten: Sociala medier av Paul Ronge

Paul Ronges bok Sociala medier – En halv sekund från ord till handling är lite klurig att tycka till om. Främst för att det känns som att titeln är lite av falsk marknadsföring (eller åtminstone så bred marknadsföring att den missar målet). Den som letar efter en bok om sociala medier ska nog helt enkelt leta vidare (har några exempel som jag tänkte skriva om så småningom här på bloggen). Det sagt så tycker jag ändå att boken har sin kvaliteter. Om jag kort ska beskriva den så är det en intervjubok där Paul Ronge gräver djupare i frågan om gränserna för integritet på nätet. Vad är personligt, vad är privat? Eftersom det är en intressant fråga blir också boken intressant att läsa, även om en del av intervjuerna känns betydligt mer angelägna än andra. Genomgående får jag dock känslan av att författaren är bra på att intervjua, och kanske framförallt på att återge intervjuer. Det finns också något befriande med en bok ok (eller kanske kring) sociala medier som tar sitt avstamp i Habermas snarare än Facebook eller Twitter.

Betyg? MMM (av fem möjliga).

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s