Vad skulle du ta med dig? #blogg100

Med tanke på att jag jobbar på Amnesty så kommer det kanske inte som en chock att jag tycker mycket som organisationen gör är bra. En sak jag dock ofta saknar i det kommunikativa är känsla av ”det här kunde varit jag”. Det är i och för sig förståeligt för det finns fällor att falla i där det bara bli smetigt, men i alla fall lite mer känsla på bekostnad av tunga fakta vore trevligt.

Det finns dock lysande undantag. En Amnestykampanj som jag verkligen tycker lyckas med detta är Sendsocks.org som med den enkla frågan ”What would you take?” i alla fall fick mig att tänka till (även om jag också såg att det bland kommentarerna till klippet fanns rätt olika åsikter om huruvida det är en bra kampanj eller inte). Det skadar förstås inte heller att videon är väldigt välproducerad.

För den som vill ta del av fler kampanjer från ideella sektorn kan jag för övrigt rekommendera Kristoffer Talltorps blogg Opinionsbildning.se.

Kommentera

