Värvet är den nya flugan, men är Flugan det nya Värvet? #blogg100

Som storkonsument av podcasts sedan ganska många år är det en märklig känsla att se hur allt fler nu börjar prata om podden som det nya svarta. Vem kunde tro att amatörradion skulle få en hipp revival? Vad är det då som är grejen? För mig är det dels tillgången till ett nischat utbud, och dels att innehållet står i fokus snarare än formen (vi är väldigt långt från reklamradions format). Det sagt så flyter podcastlyssnandet ihop rätt mycket med lyssnande på public service-radio. P3 Spel, P3 Browser och P3 Dokumentär blandas med Värvet, Writing Excuses och nu senast Flugan utan att jag tänker särskilt mycket på skillnaden i produktion. Innehållets förmåga att fängsla mig får avgöra.

Vad är då mina bästa poddtips? Finns egentligen massor men landar här och nu i dessa fyra (fråga mig en annan dag så ser det säkert lite annorlunda ut).

Värvet – Det är svårt att sätta fingret på exakt vad det är som gör Kristoffer Triumf till en så lysande intervjuare, men exceptionellt bra blir det nästa varje gång. Gästerna är oftast väldigt namnkunniga personer som man tror sig ha koll på, men bilden jag lämnar avsnittet med är alltid ordentligt annorlunda.

Writing Excuses – En podcast om skrivande – ”Fifteen minutes long because you’re in a hurry, and we’re not that smart.” Fyra programledare (alla etablerade författare inom fantasty/scifi/alternativ historia/serier) som vid det här laget är ordentligt samkörda gör en motiverande och framförallt underhållande podd om skrivandets vedermödor.

Flugan – Svårt att efter ett avsnitt säga hur bra denna podden kommer att bli, men samtalet mellan ena programledaren Jack Werner och forskaren Elza Dunkels är värt inträdet bara det.

The Instance – En podd om onlinespelet World of Warcraft. Det är flera år sedan jag spelade spelet, men jag kan fortfarande lyssna på podden ibland. Varför? För att den är otroligt välgjord (vilket gäller för i princip alla poddarna inom The Frogpants Network). Roligt, samkört och med stor känsla för formatets styrkor.

Ge mig gärna dina tips i kommentarsfältet!

2 svar till “Värvet är den nya flugan, men är Flugan det nya Värvet? #blogg100

Kommentera

