Google Reader är död, länge leve… #blogg100

….Feedly? Även om det är 3-4 månader kvar innan Google kastar ut Reader i kylan så kändes det som alternativen behövde testas direkt. Än så länge gillar jag mycket med Feedly, även om jag särskilt på de mobila plattformarna kan sakna den riktigt avskalade varianten av RSS som jag fått genom exempelvis Newrob på Android. Just biten med att kunna koppla in mitt RSS-flöde i lite alla möjliga appar är det jag kommer sakna mest av allt. Det finns många läsare som har bitar som var bättre än det Reader erbjöd(erbjuder), men som bas att betrakta kändes Googles läsare helt överlägsen. Nu känns det som att tillvaron kommer att bli betydligt mer splittrad och att varje programval får större inlåsningseffekter än önskvärt. Samtidigt har förstås Google helt rätt i att vi RSS-läsande är få och blir färre. Det båda förvånar och förvånar mig inte. Å ena sidan är det ju sjukt praktiskt med RSS, men å andra sidan speglar det väldigt väl hur de flesta förhållar sig till omvärldsbevakning i största allmänhet.

Kommentera

