Amazon köper Goodreads – känns sådär #blogg100

För någon vecka skrev jag om min förtjusning i Goodreads och hur tjänsten allt mer kommit att bli basen i mitt bokläsande (lite som Google Reader varit basen i mitt RSS-läsande…). Nu nås jag av att Amazon köpt min bokhylla och det är inte utan att det känns lite skakigt. Visst, jag använder Kindle till och från, men har också väldigt tydligt en preferens i Kobo när jag ska läsa e-böcker. Att  ha sin digitala bokhylla borta från de som säljer böcker har hela tiden varit en del av grejen med Goodreads. Jag har inte behövt välja det ena eller det andra utan istället kunna vara flexibel. Drömmen hade snarare varit att Goodreads hade blivit tjänsten som alla bokhandlar kopplade in i (eller åtminstone tillät att det skedde). Bokrekommendationerna i Goodreads är fullständigt överlägsna Kobo och rätt långt från Amazons också.

Vi får hoppas det blir en bra utveckling, men visst kommer jag att börja kolla runt efter alternativ redan nu.

Kommentera

